ŁAŹNIA 2 FILMY | Wrzesień 2018
CZŁOWIEK DELFIN
2017 | 80’ | Grecja, Kanada, Francja, Japonia | reż. Lefteris Charitos
Nagroda Czytelników „Co Jest Grane 24” na 15. Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity.
 
 
„Człowiek delfin” to niezwykła historia pasji nurkowania, szacunku dla oceanu, przyrody i delfinów, która uczyniła Jacques’a Mayola jednym z największych nurków w historii, wielokrotnym rekordzistą świata w nurkowaniu głębinowym. Jego skomplikowane życie osobiste stało się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit”. Teraz poznajemy go jeszcze bliżej. Udajemy się w fascynującą podróż do podwodnego świata, zanurzając się w zmysłowym i granicznym doświadczeniu swobodnego nurkowania. Podróżujemy przez Japonię, Miami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę. Nurkowanie stało się dla Mayola szansą, aby dotrzeć do granic ludzkiego ciała i umysłu po to, by odkryć głębsze połączenie pomiędzy człowiekiem i morzem.
Film splata współczesną fotografię podwodną w wykonaniu najlepszych na świecie nurków z komentarzami przyjaciół Mayola, rodziny i mistrzów świata w nurkowaniu. Narratorem filmu jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w „Wielkim błękicie”.
 

 
PREMIERA
CZYŚCICIELE INTERNETU
2018 | 88’ | Niemcy, Brazylia | reż. reż. Hans Block, Moritz Riesewieck
 
 
Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku. Jego współzałożyciel Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym, ale okazało się, że jest zupełnie inaczej. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. To właśnie oni akceptują lub odrzucają publikowane przez nas filmy i zdjęcia. I o ile trudno się spierać z potrzebą monitorowania wszelkich obrazów przemocy, to we wszystkich innych przestrzeniach taka cenzura wydaje się dyskusyjna.
 
Film przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o potrzebie i praktyce takich działań. Okazuje się, że media społecznościowe negocjują z niektórymi krajami dostęp do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe, że wielkie internetowe korporacje, takie jak Facebook, czy Instagram o niewielkiej lub zerowej odpowiedzialności wobec swoich klientów mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?
 

 
PREMIERA
DOGMAN
2018 | 102’ | Włochy, Francja | reż. Matteo Garrone
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Złota Palma dla najlepszego aktora.
 
 
 
Mieszkańcy włoskiego miasteczka wiedzą, że Marcello, miejscowy psi fryzjer, nie skrzywdziłby nawet muchy. Niepozorny, ale lubiany przez wszystkich, dzieli swój czas między pracę, wychowywanie córki i okazjonalny handel kokainą. Z powodzeniem unika kłopotów, przynajmniej dopóki nie pojawia się Simone – trzęsący całą okolicą, wiecznie naćpany osiłek. Kiedy po raz kolejny bezwzględnie wykorzysta naiwność Marcella, psi fryzjer będzie musiał się odgryźć.
 

 
DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA
2018 | 115’ | Polska, Wielka Brytania | reż. Denis Delić
 
 
Jest rok 1940. Polska znajduje się pod niemiecką i radziecką okupacją. Grupa polskich pilotów przedostaje się przez Rumunię i Francję do Wielkiej Brytanii, gdzie tworzą 303 Dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki. Dywizjon, który odmieni oblicze wojny. Pilotów różni wiele, ale ważne jest to, co ich łączy. To miłość do ojczyzny i nieziemskie umiejętności lotnicze. Są prawdziwymi asami przestworzy. Pierwszą, być może najważniejszą bitwę stoczą na ziemi. Będą musieli przekonać do swoich umiejętności Brytyjczyków i uzyskać prawo do walki z Niemcami, co nie będzie łatwym zadaniem. Kiedy jednak wzbiją się w powietrze, gdy rozpocznie się Bitwa o Anglię, szybko udowodnią, kto jest najlepszy.
 

 
PREMIERA
FOKSTROT
2017 | 108’ | Izrael, Niemcy, Francja | reż. Samuel Maoz
2018: OSCARY – Najlepszy Film Nieanglojęzyczny (shortlista), Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Luksemburgu – Grand Prix. 
 
 
Pewnego dnia izraelskie małżeństwo, Michael i Daphna Feldmannowie zostają zdruzgotani niespodziewaną wiadomością. U progu ich domu pojawiają się żandarmi i informują o śmierci ich syna Jonathana podczas służby na niemal opustoszałym posterunku wojskowym. Podczas gdy Daphna przeżywa żałobę w ciszy i spokoju, Michael wpada w spiralę gniewu, który przybiera coraz bardziej absurdalne rozmiary – analogicznie do surrealistycznych doświadczeń wojennych jego syna. W głównej roli występuje znakomity aktor izraelski Lior Aszkenazi, gwiazda doskonale znanej również w Polsce czarnej komedii „Duże złe wilki”, jednego z ulubionych filmów Quentina Tarantino.
 

 
KINO RODZINNE
KUBA GUZIK
2018 | 105’ | Niemcy | reż. Dennis Gansel
 
 
Dawno, dawno temu, pośród szerokich wód oceanu była sobie maleńka wyspa. Pewnego dnia, listonosz przywozi tam tajemniczą paczkę, w której schowany jest mały chłopczyk. Gospodarze przyjmują dziecko z otwartymi ramionami, nazywają go Kuba Guzik i opiekują się nim jak własnym. Przyjaciel chłopca postanawia opuścić wyspę przy pomocy swojej niezwykłej lokomotywy. Po kilku przeróbkach pojazd jest gotowy do podróży przez wodę. Kuba, mimo początkowego sprzeciwu maszynisty, dołącza do niesamowicie zapowiadającej się wyprawy. Chłopiec ma nadzieję, że dowie się skąd pochodzi i kim naprawdę jest. Ogromne fale wzburzonego morza wyrzucą ich na brzeg krainy, w której rządzi cesarz Ping Pong. Okazuje się, że władca bardzo potrzebuje pomocy dwójki przyjaciół, bowiem groźni piraci porwali jego piękną córkę – księżniczkę Li Si. Bohaterowie ruszają na ratunek. Przed nimi krainy pełne smoków, wulkanów i niebezpieczeństw, których nie spodziewa się nawet największa wyobraźnia.
 

 
OBIETNICA PORANKA
2017| 131’ | Francja | reż. Eric Barbier
2018: 4 nominacje do CEZARÓW: najlepsza aktorka (Charlotte Gainsbourg), najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia; nominacja do Nagrody Lumiere - najlepsza aktorka (Charlotte Gainsbourg).
 
 
Film Erica Barbiera opowiada niezwykłą historię Romaina Gary’ego, jedynego francuskiego powieściopisarza, który dwukrotnie zdobył prestiżową Nagrodę Goncourtów.
Gary urodził się w Wilnie jako Roman Kacew, by następnie przenieść się wraz z matką Niną do Warszawy, a stamtąd do Nicei. Kiedy wybuchła wojna, bohater zaciągnął się do francuskich sił zbrojnych, w których służył jako pilot. Film jest opowieścią o jego relacjach z ukochaną matką – zaborczą i ambitną, ale też niesłychanie inspirującą osobą, która w dużej mierze stworzyła Romaina – pisarza.
 

 
TAJEMNICE SILVER LAKE
2018 | 139’ | USA | reż. David Robert Mitchell
 
 
33-letni Sam (Andrew Garfield) mieszka w Los Angeles i czeka na swoją życiową szansę. Większość czasu poświęca grom wideo i podglądaniu pięknych kobiet, a z braku lepszych zajęć z pasją oddaje się zgłębianiu sekretów, jakich Hollywood kryje tysiące. Pewnego dnia jego piękna sąsiadka (Riley Keough) znika bez śladu. Aby ją odnaleźć, Sam wyrusza w pełną przygód podróż po Mieście Aniołów. W jego głowie wszystko zaczyna łączyć się w jedną mroczną układankę, którą postanawia rozwikłać. Za wszelką cenę.
„Tajemnice Silver Lake” to niezwykle zabawna, pełna zaskakujących pomysłów i zwrotów akcji historia śledztwa, w którym poszlaki znajdują się w każdym popkulturowym artefakcie, a nic nie jest takie, jakie się nam zdaje. Czy największa w historii teoria spiskowa, skrywająca najmroczniejsze tajemnice Los Angeles, może okazać się prawdą?
 

 
KINO RODZINNE
WICHER 3 DZIKIE KONIE
2017 | 106’ | Niemcy | reż. Katja von Garnier
 
Mika i jej czarny ogier Wicher powracają w trzeciej części filmowej przygody.

Mika jest już znaną "zaklinaczką koni". Pewnego dnia wraz ze swoim ukochanym ogierem Wichrem wyruszają do hiszpańskiej Andaluzji - miejsca narodzin Wichra. Tam odkrywają tajemniczą i magiczną oazę, do której dzikie konie przychodzą pić wodę. Jednak aby zapewnić przetrwanie swojej  hacjendzie, jej właściciel zmuszony jest sprzedać część ziemi na której znajduje się oaza dzikich koni. Kupcem ma być wielka firma, która nie zamierza pozwolić koniom na korzystanie z krystalicznego źródła. Aby ocalić oazę i życie dzikich koni, Mika i jej przyjaciele planują odrodzić starożytną tradycję - wyścig dzikich koni. Jeżeli się to uda, oaza uzyska status dziedzictwa narodowego i zostanie objęta ochroną rządową. Jednak Mika i Wicher jeszcze nie wiedzą, że największe wyzwanie dopiero przed nimi.
 

 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska