ŁAŹNIA 2 FILMY | Marzec 2018
KSZTAŁT WODY
2017 | 123’ | USA | reż. Guillermo del Toro
Złote Globy (2018) – nagrody w kategoriach najlepszy reżyser i najlepsza muzyka
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (2018) – nominacje do Oscara m.in. w kategoriach najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny
 
Wyróżniony 13 nominacjami do Oscara, 7 nominacjami do Złotych Globów, 12 nominacjami do nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) i Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji (2017) najnowszy film wizjonerskiego reżysera, Guillermo del Toro, twórcy „Labiryntu fauna”. Baśń dla dorosłych, której akcja rozgrywa się u szczytu zimnej wojny w Stanach Zjednoczonych około 1962 r. Elisa (Sally Hawkins) wiedzie monotonną, samotną egzystencję, a nocami pracuje w pilnie strzeżonym, sekretnym laboratorium rządowym. Jej życie zmienia się na zawsze, gdy wraz z koleżanką z pracy, Zeldą (Octavia Spencer), odkrywa, że w laboratorium przeprowadzany jest otoczony ścisłą tajemnicą eksperyment, który zaważyć może na przyszłych losach świata.
 

 
MIÓD DLA DAKINI
2017 | 132’ | Bhutan | reż. Dechen Roder
 
Niezwykła kobieca historia łącząca bhutańską tradycję z oryginalnym językiem dzisiejszego kina. Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył. Reżyserka, Dechen Roder, pokazuje współczesną historię zakorzenioną w lokalnych legendach, zachowując stylistykę nawiązującą do kryminału noir.
 

 
TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
2017 | 115’ | USA | reż. Martin McDonagh
Złote Globy (2018) – nagroda w kategorii najlepszy dramat, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepsza aktorka w dramacie, najlepszy scenariusz
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (2018) – nominacje do Oscara m.in. w kategoriach najlepszy film, najlepsza muzyka i najlepszy montaż
 
Małe miasteczko na amerykańskiej prowincji. Od morderstwa córki Mildred Hayes (Frances McDormand) upłynęło kilka miesięcy, a lokalna policja nadal nie wpadła na trop sprawcy. Zdeterminowana kobieta decyduje się na śmiałe posunięcie: wynajmuje trzy tablice reklamowe na drodze wiodącej do miasteczka i umieszcza na nich prowokacyjny przekaz, skierowany do szanowanego przez lokalną społeczność szefa policji, Williama Willoughby’ego (Woody Harrelson). Gdy do akcji wkracza zastępca szeryfa, posterunkowy Dixon (Sam Rockwell) – niezrównoważony, porywczy maminsynek, któremu zarzuca się zamiłowanie do przemocy – starcie między Mildred Hayes a lokalnymi siłami porządkowymi przeradza się w otwartą wojnę.
 

 
W UŁAMKU SEKUNDY
2017 | 106’ | Niemcy, Francja | reż. Fatih Akin
Złote Globy (2018) – nagroda za najlepszy film nieanglojęzyczny
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (2017) – nagroda w kategorii najlepsza aktorka
 
„W ułamku sekundy” to najnowszy film Fatiha Akina, twórcy „Głową w mur”, „Soul Kitchen” i „Na krawędzi nieba”. W ułamku sekundy życie Katji (Diane Kruger) eksploduje i rozpada się bezpowrotnie, gdy jej mąż i kilkuletni synek giną w zamachu bombowym. Przyjaciele i rodzina próbują podtrzymać ją na duchu i zapewniają, że sprawcom zostanie wymierzona sprawiedliwość. Z czasem Katja poznaje tożsamość podejrzanych o udział w zamachu. Narasta w niej potrzeba zemsty na ludziach, którzy odebrali jej tych, których kochała. Krytycy filmowi podkreślają precyzję, z jaką została zrealizowana filmowa opowieść. Gra Diane Kruger budzi podziw. Reżyserskie mistrzostwo, doskonałe aktorstwo i wysoki poziom realizacji złożyły się na film wciągający i niezwykle poruszający.
 

 
PREMIERA
WIEŻA. JASNY DZIEŃ
2017 | 106’ | Polska | reż. Jagoda Szelc
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2017) – nagrody za najlepszy scenariusz i najlepszy debiut reżyserski
 
Na parę dni przed uroczystością Komunii Świętej rodzinę – Mulę (Anna Krotoska), Michała (Rafał Cieluch) oraz ich kilkuletnie dziecko, Ninę – odwiedza niecodzienny gość: niewidziana od lat młodsza siostra Muli, Kaja (Małgorzata Szczerbowska), która jest biologiczną matką dziewczynki. Czy Kaja będzie starała się odzyskać dziecko? Rodzinie jej zachowanie wydaje się coraz bardziej dziwne. W otoczeniu bohaterów także dochodzi do wydarzeń, które trudno wyjaśnić.  Kościelna uroczystość zbliża się, a atmosfera między siostrami gęstnieje.  Wkrótce ma się okazać, że istnieje inny ważniejszy powód, dla którego Kaja wróciła.
 

 
MŁODE KINO | Najlepsze polskie 30’

Co młodzi reżyserzy potrafią pokazać w 30-minutowej fabule? Po raz kolejny zapraszamy na zestaw trzech rodzimych produkcji krótkometrażowych zrealizowanych przez początkujących twórców pod patronatem Studia Munka. Zaprezentujemy najlepsze polskie filmy pokazywane i nagradzane na festiwalach w kraju i zagranicą, zamknięte w wymagającej, półgodzinnej ramie czasowej.

Wstęp: 10 zł
 
 
 
60 KILO NICZEGO
2017 | 27’ | Polska | reż. Piotr Domalewski
Festiwal Młodzi i Film (2017) – nagroda dziennikarzy (konkurs krótkometrażowych debiutów filmowych)
 
Zimny poranek w odkrywkowej kopalni kruszców. Krzysztof zaczyna swój pierwszy dzień pracy na stanowisku kierownika. Żeby przetrwać w środowisku pracowników fizycznych, do którego wyraźnie nie pasuje, zamierza trzymać dyscyplinę twardą ręką. Nieoczekiwany wypadek, którego ofiarą staje się jeden z pracowników, wystawi zasady moralne Krzysztofa na ostateczną próbę. Bohater zrozumie, że łatwo być stanowczym w sprzyjających okolicznościach, trudno przeciwstawić się jednak złu, kiedy konsekwencje mogą być dla nas dramatyczne.
 
AMERYKAŃSKI SEN 
2017 | 26’ | Polska | reż. Marek Skrzecz
Warszawski Festiwal Filmowy (2017) – nagroda publiczności dla najlepszego filmu krótkometrażowego
 
Czy Szymon spełni swój amerykański sen? Głuchołazy – niewielkie miasto, które w latach dziewięćdziesiątych tętniło życiem, obecnie wymiera. W miasteczku panuje duże bezrobocie, a część mieszkańców wyjechała. W tym miejscu bez perspektyw nastoletni Szymon postanawia spełnić swoje wielkie marzenie. Chce zostać zapaśnikiem amerykańskiego wrestlingu.
 
NAJPIĘKNIEJSZE FAJERWERKI EVER
2017 | 28’ | Polska | reż. Aleksandra Terpińska
Semain de la Critique (Cannes 2017) – udział w konkursie
Festiwal Młodzi i Film – nagroda dla najlepszej krótkometrażowej fabuły oraz za najlepsze zdjęcia (konkurs krótkometrażowych debiutów filmowych)
 
Akcja filmu toczy się współcześnie w jednym z europejskich miast. Dzień z życia trójki młodych przyjaciół, którzy w obliczu fikcyjnego konfliktu zbrojnego w ich kraju muszą zmodyfikować swoje plany na przyszłość.

 
OSCAR® NOMINATED SHORTS 2018
 
 
Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie filmu. Podczas 90. rocznicy rozdania nagród o jej złotą statuetkę zawalczy 15 filmów krótkometrażowych. KinoPort przygotował dla Państwa pokazy filmów krótkometrażowych nominowanych do Oscara w dwóch kategoriach – najlepszy krótkometrażowy film aktorski oraz najlepszy krótkometrażowy film animowany. Mimo że rzadziej wspominane w mediach niż  filmy pełnometrażowe, krótkie produkcje prezentują równie istotne, inspirujące historie w innowacyjnej formie. Serdecznie zapraszamy!
 
Program:
4 marca, godz. 15.15 – najlepszy krótkometrażowy film aktorski | 96’
10 marca, godz. 16.10 – najlepszy krótkometrażowy film animowany | 54’

Wstęp: 10 zł
 

 
KINOPASJA
27 marca, godz. 18.00
 
PREMIERA
HAPPY END
2017 | 107’ | Francja, Austria, Niemcy | reż. Michael Haneke
 
Najnowszy film Michaela Hanekego przedstawia kilka dni z życia bogatej mieszczańskiej rodziny. Dni, podczas których wyjdą na jaw długo skrywane sekrety. Pod najbardziej ironicznym z tytułów w dorobku Hanekego kryje się jeden z najbardziej intrygujących filmów twórcy – szokujący, a jednocześnie zaskakująco zabawny. Michael Haneke bierze pod lupę najgłębiej skrywane emocje i to, jak Internet, którego używamy do komunikacji ze światem, niepostrzeżenie zmienia nasze życie intymne i relacje z najbliższymi. Z jednej strony „Happy End” to zbiór ikonicznych motywów pojawiających się w filmach Hanekego (międzypokoleniowy konflikt, dysfunkcyjna rodzina, przemoc, władza technologii). Z drugiej zaś – diagnoza stanu społeczeństwa. „Happy End” to wybitne kino, na które składają się zarówno reżyseria jednego z największych mistrzów, jak i kreacje gwiazd francuskiego kina: Isabelle Huppert („Elle”, „Pianistka”), Matthieu Kassovitza („Amelia”) i Jean – Louisa Trintignanta („Miłość”).
 
 
Wprowadzenie do filmu oraz dyskusję po projekcji poprowadzi prof. UG, dr hab. Krzysztof Kornacki.
 
Wstęp: 10 zł
 
FILMOWE REAKTYWACJE
25 marca, godz. 16.30 
 
 
W ramach wydarzenia Filmowe ReAktywacje zapraszamy na projekcję zrekonstruowanego cyfrowo filmu w reżyserii Jerzego Kawalerowicza – ,,Faraon”, adaptacji powieści Bolesława Prusa. Produkcja była jednym z największych sukcesów artystycznych i komercyjnych polskiego kina, nominowano ją do Oscara w 1967 r. w kategorii najlepszy film obcojęzyczny. Przed seansem wykład wygłosi, a po zakończeniu projekcji poprowadzi dyskusję oraz warsztat filmowy prof. UW, dr hab. Seweryn Kuśmierczyk – filmoznawca i kulturoznawca, pod którego redakcją naukową ukazała się monografia ,,Faraon”. Poetyka filmu.
 
Program:
godz. 16.30 – Wykład i projekcja filmu FARAON // 1965 I 175’ I Polska I reż. Jerzy Kawalerowicz
Wprowadzenie do filmu wygłosi prof. UW, dr. hab. Seweryn Kuśmierczyk.
godz. 20.20 – FARAON. Poetyka filmu // Warsztat filmowy oraz dyskusję poprowadzi prof. UW dr. hab. Seweryn Kuśmierczyk
 
Wstęp wolny

 
KINO RODZINNE

COCO
2017 | 128’ | USA | reż. Lee Unkrich, Adrian Molina
 
Mały Miguel, zafascynowany grą na gitarze, marzy o tym, by pójść w ślady swojego muzycznego idola, Ernesto de la Cruz. Chłopiec – wbrew rodzinnemu zakazowi – za wszelką cenę chce rozwijać swój talent. W tajemniczych okolicznościach trafia do niezwykłej Krainy Zmarłych, gdzie na swej drodze napotyka uroczego oszusta, Hectora, i z nim odkrywa historię swojej rodziny.
 

 
NA LINII WZROKU
2015 | 98’ | Niemcy | reż. Joachim Dollhopf, Evi Goldbrunner
 
Michi ma 11 lat i mieszka w domu dziecka, gdzie na co dzień zmaga się z docinkami ze strony kolegów. Pewnego dnia natrafia na list matki, którego adresatem jest jego ojciec. List nigdy nie został wysłany, więc Michi postanawia odnaleźć nieznanego mu tatę. Tom okazuje się zupełnie inny, niż chłopiec mógł się spodziewać – jest karłem. Michi początkowo wstydzi się wyglądu ojca i nie chce go znać. Kolejne złośliwości kolegów sprawiają, że ucieka z sierocińca i trafia do mieszkania ojca. Wkrótce obaj odkryją, że mają ze sobą więcej wspólnego, niż przypuszczali, i mimo trudów mogą być prawdziwą rodziną.
Kategoria wiekowa 9+
 

Partnerzy:

 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska