ŁAŹNIA 2 2013 - KinoPasja w KinoPorcie
ul.Strajku Dokerów 5, GDAŃSK - NOWY PORT
Start: 21 maja 2013 (WTOREK)
 
We wtorki, tradycyjnie mają Państwo szansę spotkać się z najlepszymi teoretykami i krytykami sztuki filmowej, którzy wprowadzą Państwa w tajniki konkretnych gatunków filmowych, opowiedzą o kulisach realizacji filmów i bez ostrzeżenia zarażą swoją pasją do kina.
 
W najbliższym repertuarze na maj/czerwiec przygotowaliśmy dla Państwa:
__________________Wtorek, 21.05.2013
 
18.00 KinoPasja: Prezentuje prof. Mirosław Przylipiak (0zł)
SPONSORING
2011 I 96’ I Francja, Niemcy, Polska I reż. Małgorzata Szumowska
 
__________________Wtorek, 28.05.2013
 
18.00 KinoPasja: Polskie kino wg prof. UG, dr hab. Krzysztofa Kornackiego (0zł)
NIEWINNI CZARODZIEJE
1960 I 87’ I Polska I reż. Andrzej Wajda
 
__________________Niedziela, 09.06.2013
 
17.00 KinoPasja: Jedna historia, dwa spojrzenia (0zł)
WESTERPLATTE
1967 I 91’ I Polska I reż. Stanisław Różewicz
 
UWAGA!
Film "WESTERPLATTE"(1967) w ramach cyklu KinoPasja jest bezpłatny. 
O godz. 19.00 mogą Państwo zobaczyć drugą ekranizację dotyczącą Westerplatte - "TAJEMNICA WESTERPLATTE"(2013) - seans płatny.
Po zakończeniu drugiego seansu dyskusję poprowadzi prof. UG, dr hab. Krzysztof Kornacki
 
 
_____________________OPISY FILMÓW
 
SPONSORING
2011 I 96’ I Francja, Niemcy, Polska I reż. Małgorzata Szumowska
Orzeł za najlepszą rolę drugoplanową dla Joanny Kulig
Złote Lwy za najlepszą rolę drugoplanową dla Joanny Kulig
 
Anna (JulietteBinoche-laureatka Oscara), dziennikarka luksusowego magazynu dla kobiet, przygotowuje artykuł na temat sponsoringu. W trakcie pracy nad materiałem poznaje dwie call girls - Charlotte (AnaisDemoustier) oraz Alicję (Joanna Kulig). Dziewczyny wprowadzają ją w świat płatnej miłości, ku zaskoczeniu Anny - wyjątkowo pociągający i odkrywający przed nią oblicze jej własnego związku. Seks, pieniądze, mężczyźni i miłość już nigdy nie będą dla niej tym samym… 
 
NIEWINNI CZARODZIEJE
1960 I 87’ I Polska I reż. Andrzej Wajda
 
Andrzej Wajda powiedział o swoim dziele: "są dziś pewnie jednym z najbardziej obojętnych politycznie filmów, jakie zrealizowałem. Całkowicie inaczej oceniały go jednak władze z czasów Gomułki. Niewinny temat młodego lekarza, który lubi elastyczne skarpetki i dobre papierosy, posiada magnetofon i nagrywa na nim swoje rozmowy z dziewczętami, którego jedyną pasją jest gra na perkusji w jazzowym zespole Krzysztofa Komedy - okazał się bardziej drażliwy dla ideologów-wychowawców niż Armia Krajowa i powstanie warszawskie". „Niewinni czarodzieje" to studium psychologiczne dwojga młodych ludzi. On - to młody lekarz sportowy, „po godzinach" jazzman w piwnicy muzycznej. Ona - to dziewczyna spotkana przypadkowo w lokalu muzycznym. Ta para spędza ze sobą noc, prowadząc swoistą grę miłosną na miny i pozy, a jednak jest coraz bardziej sobą zafascynowana. Film wywołał szeroką społeczną dyskusję. Recenzje po jego premierze były skrajnie różne - od atakujących po afirmacyjne. 
 
WESTERPLATTE
1967 I 91’ I Polska I reż. Stanisław Różewicz
Złota Kaczka za najlepszy film
 
„Westerplatte - półwysep u wejścia do portu gdańskiego - polska składnica amunicyjna na terenie Wolnego Miasta Gdańska, zbudowana na mocy postanowienia Rady Ligi Narodów. Jej załogę stanowił oddział wartowniczy w sile jednej kompanii piechoty i grupa pracowników cywilnych - razem 182 ludzi. Jedyna straż polska u ujścia Wisły - 5 wartowni, 1 działo polowe, 2 działka przeciwpancerne, 4 moździerze. Westerplatte stało się pierwszą zaporą na drodze zaborczego pochodu Hitlera przez Europę. Tu padły pierwsze strzały II wojny światowej" - tymi słowami rozpoczyna się „Westerplatte" Stanisława Różewicza, uznane przez polskich krytyków za jeden z najwybitniejszych rodzimych filmów o wojnie. Scenariusz powstał na podstawie skrzętnie zgromadzonej i zbadanej dokumentacji, w której niepoślednią rolę odegrały zapiski majora Henryka Sucharskiego - dowódcy westerplatczyków. Film Stanisława Różewicza z drobiazgową dokładnością ukazuje 7 dni i nocy walki z nazistowskim najeźdźcą. Mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika wiernie oddają stan nieustannego napięcia, psychiczną ewolucję bohaterów od wiary w rychłą pomoc do tłumionej rozpaczy i poczucia osamotnienia.
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska