Artyści
NASZE PUBLIKACJE
Katalog książek
dla artystów i kuratorów
PROJEKTY DŁUGOTERMINOWE
e-flux
MAGAZYN ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SB ND
29300102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
ul. Jaskółcza 1
80-767 Gdańsk
Phone +48 58 305 40 50
Fax +48 58 305 26 80
office@laznia.pl
www.laznia.pl
Artyści
A    B    C    D    E    F    G    H    I    J    K    L    Ł    M    N    O    P    R    S    Ś    T    U    V    W    Z    Ż    Ź    
Kac Eduardo
Brazylijsko-amerykański artysta, profesor z dziedziny sztuki i technologii na School of the Art Institute of Chicago. Urodzony w 1962 roku w Rio de Janeiro. Znany międzynarodowej publiczności jako twórca interaktywnych instalacji w sieci oraz sztuki określanej mianem bioartu. W latach 80. był pionierem sztuki telekomunikacyjnej, zaś na początku lat 90. realizował śmiałe projekty artystyczne zaliczane do sztuki teleobecności oraz biotelematyki.
 
Twórczość Eduardo Kaca porusza zagadnienia wpływu biotechnologii na kulturę (praca pt. Genesis), zmieniającej się w erze cyfrowej kondycji pamięci (Time Capsule), dystrybuowanych praktyk kolektywnego działania (Teleporting an Unknown State), problematycznej tematyki „egzotyczności” (Rara Avis) oraz tworzenia sztucznego życia i jego ewolucji.
 
Wystawa artysty pt. Lagoglyphs, zaprezentowana w 2009 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, była pierwszą prezentacją prac tego artysty w Polsce. Gdańska publiczność mogła podziwiać 12 grafik nawiązujących bezpośrednio do najgłośniejszego dzieła Kaca, transgenicznego Króliczka GFP. Praca ta przyniosła mu światowy rozgłos na początku nowego millenium.

Lagoglify stanowią serię serigrafii. Powstały w 2007 roku, w którym artysta stworzył również „leporimorficzną” i „króliczograficzną” formę pisania. Jest to język wizualny odnoszący się wprawdzie pośrednio do znaczeń, lecz wymykający się jednoznacznym interpretacjom. Seria ta stanowi kontrapunkt do lawiny dyskusji wywołanej przez Króliczka GFP, który został powołany do życia przez artystę w 2000 roku i po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w Awinionie. Jego wyjątkowość polegała na tym, że był pierwszym genetycznie zmodyfikowanym zwierzęciem, które w zamierzeniu artysty stanowić miało dzieło nowego gatunku sztuki.
 
GFP to skrót od angielskiego terminu „green fluorescent protein”, co można przetłumaczyć jako „zielona fluorescencyjna proteina”, a którą to artysta „zaaplikował” kodowi genetycznemu zwierzęcia. Świecący pod wpływem źródła określonego światła fluorescencyjnie króliczek stał się tym samym pierwszym dziełem sztuki, które Eduardo Kac określił mianem sztuki transgenicznej, a która to bazuje na wykorzystaniu inżynierii genetycznej w celu przeniesienia genów naturalnych lub syntetycznych do organizmu, czego efektem ma być stworzenie nowego gatunku istot, unikalnych, niepowtarzalnych chimer.
 
Przed wernisażem wystawy Eduardo Kac wygłosił wykład Transformacja życia - mutacja sztuki. Na początku wykładu zaprezentowane zostały pionierskie prace artysty w dziedzinie teleobecności, które tworzy nieprzerwanie od początku lat 80. Następnie, na wybranych przykładach, artysta szczegółowo omówił swoje najnowsze prace zaliczane do kategorii sztuki transgenicznej. Zakończył wykład omówieniem ostatnich prac: GFP Bunny, The Eighth Day, Move 36. Na GFP Bunny składają się trzy etapy: moment narodzin króliczka z wszczepionym genem meduzy (gen ten wytwarza wspomnianą zieloną fluorescencyjną proteinę), dyskusja, jaką ten projekt wywołał oraz społeczna integracja króliczka w kontekście rodziny artysty. The Eighth Day to transgeniczny ekosystem zawierający biologicznego robota. Całość została podłączona interaktywnie do Internetu. Move 36 rzuca światło na granice ludzkiego umysłu oraz rosnące możliwości komputerów i robotów (fascynującą część tej pracy stanowi nowy gatunek rośliny stworzony przez artystę). Na zakończenie Eduardo Kac przedstawił całą serię swoich żywych dzieł, która powstała w ramach pracy nad Specimen of Secrecy about Marvelous Discoveries.
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska