Artyści
NASZE PUBLIKACJE
Katalog książek
dla artystów i kuratorów
PROJEKTY DŁUGOTERMINOWE
e-flux
MAGAZYN ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SB ND
29300102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
ul. Jaskółcza 1
80-767 Gdańsk
Phone +48 58 305 40 50
Fax +48 58 305 26 80
office@laznia.pl
www.laznia.pl
Artyści
A    B    C    D    E    F    G    H    I    J    K    L    Ł    M    N    O    P    R    S    Ś    T    U    V    W    Z    Ż    Ź    
Przyborek Grzegorz
Urodzony w 1948 w Łodzi. Twórczość w zakresie fotografii, rysunku, rzeźby (obiekty) i instalacji. Zajmuje się także teorią fotografii. Jeden z najważniejszych polskich artystów i pedagogów w zakresie fotografii od końca lat 80. do chwili obecnej. Absolwent PWSSP w Łodzi (od 1996 ASP). Dyplom w 1974. Od 1976 pracuje w PWSSP (od 1994 jako profesor) w Łodzi. Wykładowca na ASP w Poznaniu i w PWSFTViT w Łodzi.

W II połowie lat 80. tworzył coraz bardziej inscenizacyjne fotografie i rzeźbiarskie obiekty, używane także w fotografii, ale traktowane w autonomiczny sposób. W latach 90. styl fotografii Grzegorza Przyborka nabrał nowego oblicza, kontynuując jednak jego wcześniejsze dokonania z II połowy lat 80. Wiele zdjęć przypomina o surrealistycznych inspiracjach. Duże znaczenie dla obecnego okresu miało roczne stypendium rządu francuskiego w Szkole Fotografii w Arles w 1990 roku. Artysta przywiązuje bardzo dużą wagę do samego sposobu fotografowania, który w jego przypadku jest skomplikowaną aranżacją. Seria Hotel Europa jest najbardziej osobistą interpretacją ówczesnych wydarzeń politycznych oraz wyznaniem wiary w możliwość duchowego ocalenia sztuki i świata. W 1996 powstała seria Thanatos (w wersji fotografii czarno-białej i kolorowej), która ilustrowała znak śmierci w postaci trójwymiarowych rzeźb wystawianych razem z fotografiami. Śmierć pojawiła się w postaci męskiej i żeńskiej w formie mniej lub bardziej demonicznego manekina. Od końca lat 90. Przyborek zajmuje się grafiką komputerową, w której kontynuuje doświadczenia fotograficzne, dotyczące problemu realności obrazu i dehumanizacji.
 
W 2010 roku, wspólnie z Joachimem Froese i Kenem Matsubarą, wziął udział w wystawie zorganizowanej przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia pt. Archetyp fotografii, analizującej stan współczesnej kultury. 
 
Jego prace znajdują się w zbiorach (wybór): Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Stadtmuseum Gross-Gerau, Niemcy, Collectiones des Artotheques "Photographie d'Auteur", Lyon, Francja, Promocje Broncolor, Szwajcaria, Promocja Radici-Group, Bergamo, Włochy, Fond National d'Art Contemporain (FNAC), Francja.
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska