ŁAŹNIA 2 2015 - Dong Yoon Kim
Dong Yoon Kim
Bieg królowej
Termin wystawy: 13.02-08.03.2015
Termin rezydencji: sierpień – listopad 2014
Kuratorka: Aleksandra Księżopolska
 
W ramach prezentowanej wystawy w CSW Łaźnia pokazana została instalacja fotograficzna oraz wideo. Przedstawiane prace stanowiły efekt 3-miesięcznego pobytu rezydencyjnego w CSW Łaźnia.
 
Bieg królowej
Labirynt sześciu pomieszczeń autorstwa koreańskiego artysty posłużył do zaaranżowania wystawy Bieg królowej. Posługując się fotografią oraz wideo Dong Yoon Kim analizował istotne relacje człowieka z przestrzenią. Przestrzenią prywatną oraz publiczną. Architektura wystawy posłużyła do przedstawienia ludzkiej tożsamości, gubienia się i odnajdywania w jej kolejnych warstwach. Labiryntem w pracach Dong Yoon Kim’a stał się także las, miejskie place i skwery, autostrady i gmach szkoły. Miejsca te wydały się nakładać na siebie, przenikać, multiplikować kolejne warstwy. 
 
Tytuł wystawy nawiązywał do ewolucyjnej hipotezy Czerwonej Królowej, śledzącej granice ludzkiego poznania. Sformułowana przez amerykańskiego paleontologa Leigh Van Valena w 1973 roku teoria znalazła zastosowanie w wielu dziedzinach w tym min. biologii czy naukach politycznych. Postać Czerwonej Królowej pochodzi z powieści Lewisa Carrolla Po drugiej stronie lustra.[1] Napisana ponad sto lat temu książka wydaje się być dziś wyjątkowo aktualna. Alicja pociągnięta do szaleńczego biegu przez królową, dociera do tego samego miejsca, z którego wystartowała. Bieg służył tylko utrzymaniu status quo. „Trzeba biec tak szybko, jak się potrafi, żeby zostać w tym samym miejscu” mówi królowa, która mknie przez życie, nigdy nie docierając dokądkolwiek.
 
Podczas biegu brakuje miejsca dla określenia własnej tożsamości, świadomej autorefleksji oraz zadawana sobie pytań. Pytań, które mogą zbudować niezbędną podstawę dla trafnego oceniania siebie, naszych relacji z otoczeniem oraz podjęcia wyboru, w którą odgałęzienie labiryntu mamy się skierować. Koncentrując się w większym stopniu na celu niż na samej drodze, stajemy się  zamknięci na nowe doznania. Brak refleksji oraz doświadczeń tworzy podczas tytułowego biegu nie-miejsca. Pustka w odniesieniu do relacji i doświadczeń nie pozwala nam zapełnić tych nie-miejsc treścią, uczuciami, pamięcią.
 
Dong Yoon Kim w swojej twórczości bada relacje pomiędzy pamięcią indywidualną i zbiorową, emocje zakodowane w ludzkiej podświadomości oraz fizyczność miejsc. Fizyczność, którą artysta definiuje właśnie poprzez pojęcie non-lieux, nie-miejsc, francuskiego antropologa, Marca Augé. Powracając do miast i rejonów, w których artysta mieszkał (Arizona, Seul, Londyn), gromadzi rzeczywiste nie-miejsca, anonimowe przestrzenie codziennego użytku, związane zaledwie z chwilową tożsamością. Przemieszczając się przez kolejne pomieszczenia labiryntu odkrywamy przestrzenie quasi – realne. W skwerach, parkingach, placach zabaw, artysta poszukuje powiązanych z nimi ukrytych śladów relacji, ludzkiej pamięci. „Hipernowoczesność [...] znajduje swój pełny wyraz w nie-miejscach. Przez nie przekazywane są słowa i obrazy, które zapuszczają korzenie w różnorodnych miejscach, w których ludzie próbują budować część swojego codziennego życia.”[2]
 
 
 Dong Yoon Kim jest absolwentem Goldsmith College of Arts (2012), London College of Communication, University of the Arts London (2009), Hongik University, Seul (2006). Jego prace zostały wyróżnione min. na 14th Media Arts Festival (Japonia, 2011), Channel 4 Prize for Saatchi (Wielka Brytania, 2009). Wystawiał min. w Galerii Chosun (Seul, 2014), South Korean Contemporary Arts w Tjibaou Cultural Centre, Nouméa (2012), Korean Eye at Saatchi gallery, Londyn (2012), Rhubarb-The Gathering w Diemar/Noble gallery, Londyn (2012), 4482 - The 4th Korean Contemporary Artists w Londynie w Oxo Tower Bargehouse, Londyn (2011),  Bologna Art First 2011 Bologna, Paris Photo 2009 w Carrousel du Louvre, Paryż, New Sensations 2009 at A Foundation, Londyn.


[1] L.Carroll, Po drugiej stronie lustra, Wydawnictwo Vesper, 2012
[2] M. Auge, nie-miejsca, wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, PWN, 2012, dz. Cyt.,  s.74-75
 
 
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska