ŁAŹNIA 1 2009 - Under the bridge - Ross Dalziel, Bliskie spotkania
29.08.2009, godz. 17:00-18:00 / Nowa Motława i Śluza Kamienna
 
Under the bridge.
Osiem artystycznych interwencji w miejskie przestrzenie Gdańska i Liverpoolu.
maj-październik 2009.
 
Artyści:
Liverpool – Garston: Dorota Buczkowska, Roman Dziadkiewicz, Elżbieta Jabłońska, Łukasz Jastrubczak
Gdańsk – Dolne Miasto: Ross Dalziel, Kevin Hunt, Meave Rendle, Rita Slater.

Kuratorzy: Agnieszka Kulazińska, Kevin Hunt, Rita Slater.
 

Gdańsk: 29 sierpnia 2009, godz. 17.00-18.00
ROSS DALZIEL, Bliskie spotkania
Miejsce: Nowa Motława i Śluza Kamienna (Fortyfikacje Miejskie na Dolnym Mieście)

16.30   Start: Stara Motława, okolice Zielonej Bramy
17.00 - 17.30: Stara Motława / Nowa Motława
17.30 - 18.00: Śluza Kamienna (Fortyfikacje Miejskie na Dolnym Mieście)

Ross Dalziel mieszka i pracuje w Liverpoolu, działa głównie w obszarze poszukiwań dźwiękowych i nowych mediów. Jego prace przekraczają granice tradycyjnych dyscyplin, otwarte są na współpracę i interakcje z odbiorcami. Jako kurator Dalziel rozwija program wystaw opartych na poszukiwaniach w zakresie nowych mediów, z położeniem szczególnego nacisku na dźwięk. Projekty przyjmują często formę warsztatów, instalacji, w których odbiorcy w zabawie komponują utwór lub współtworzą instalację.  Współpracował m.in.: z FACT's Collaboration Programme, MITES, Artists and Education, Creative Partnerships, Arup, Urban Design Group, Knowsley and Halton Borough Councils oraz wieloma szkołami na terenie Anglii. Więcej na stronie internetowej www.cheapjack.org.uk

Ross Dalziel, opisując swój projekt, odwołuje się do wystawy Inti Guerroro „Gestures of Entropy”. Tytuł ten przetłumaczyć można jako gesty nieuporządkowane, spontaniczne znaki indywidualnych ludzkich historii odciskane na anonimowych, uszeregowanych strukturach współczesnych miast. Wnoszą one chaos, nieprzewidywalność, a co za tym idzie wolność w porządek architektonicznych struktur.
Co tworzy oblicza współczesnych miast? Mikro czy makro historie? Drobne opowieści, lokalne mity czy Wielkie Narracje - ideologie wyzierające z otaczających nas budynków?
Jaką historię odnalazł artysta w gdańskim moście łączącym Dolne i Stare Miasto? W jego pracy jest on bardziej barierą niż łącznikiem, barierą nie tylko w sensie architektonicznym, ale również ekonomicznym. Dolne Miasto nie jest jednym z punktów na mapie wycieczek odwiedzających Gdańsk.  Stare Miasto jest atrakcją turystyczną, skupiającą uwagę przyjezdnych, Dolne Miasto nosi stygmat złej dzielnicy. Artysta swoim działaniem stara się, poprzez nawiązania do drobnych ludzkich gestów entropii zaobserwowanych w strukturze miasta, przełamać barierę. Wykorzystuje zrekonstruowany galeon, cumujący na Motławie; kajaki; mobilną reklamę. Galeon, będący odnowioną historią, nigdy nie wpłynie na teren Dolnego Miasta, porusza się po historycznej, także zrekonstruowanej części Gdańska. Dla Anglików jest popularnym miejscem organizowania wieczorów kawalerskich. Kajaki przywołują zlokalizowany na Dolnym Mieście Klub Kajakowy, są czymś naturalnie zrośniętym z dzielnicą. Czy możemy powiedzieć czymś bardziej swojskim, prawdziwym?
Ross Dalziel swoją akcją pragnie stworzyć sytuację niemożliwą, sprowadzić galeon na Dolne Miasto, powołać sytuację „rzecznego Festiwalu” rozgrywającego się pomiędzy Starym i Dolnym Miastem, na Starej i Nowej Motławie. Jego projekt dotyczy architektonicznych barier, kulturowych różnic oraz uniwersalności i popularności fałszowanej historii, stającej się wabikiem dla przyjezdnych.
 
Projekt “Under the bridge” rozpoczął się w 2008 roku jako część projektu „For the like of us..” Liverpool Biennale realizowanego w ramach program Cities on the edge.
Projekt „Under the bridge” dofinansowany został z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego „Promocja kultury polskiej zagranicą”.
Prezentacja polskich artystów w Anglii będzie częścią Roku Polskiego w Wielkiej Brytanii.
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska