ŁAŹNIA 1 2006 - Międzynarodowa wystawa ARTYSTA I BROŃ
07.04-28.05.2006
 
Artyści:
Anfim Khanykov (Izhevsk, Rosja), Sergey Shekhovtsev (Moskwa, Rosja), Oleg Kulik (Moskwa, Rosja), Marina Koldobskaya & Vladimir Kozin (St Petersburg, Rosja), To. Belov & Lena Menson (Moskwa, Rosja), Valery Orlov (Moskwa, Rosja), Rozalinda Borcila (Rumunia, USA), Vladislav Yefimov (Moskwa, Rosja), Aleksey Kallima (Moskwa, Rosja), Nebojsa Seric Soba (Sarajewo, Bośnia i Hercegowina), Stephen Shanabrook (Nowy Jork, USA), Vladimir Salnikov & Nina Kotel (Moskwa, Rosja), Georgy Ostretsov & Wolfgang Rahs (Moskwa, Rosja – Graz, Austria), Danil Akimov (Kaliningrad, Rosja), Oleg Lystsov (Moskwa, Rosja), Mark Boswell (San Francisco, USA), Ursula Biemann (Zurych, Szwajcaria), Mats Hjelm (Sztokholm, Szwecja), Yury Vassiliev (Kaliningrad, Rosja), Enrique Jezik (Mexico City, Meksyk), Aleksandra Mitlyanskaya (Moskwa, Rosja), Yevgeny Umansky (Kaliningrad, Rosja), Vyacheslav Mizin (Nowosybirsk, Rosja) , Alma Suljevic (Sarajewo, Bośnia i Hercegowina), Marina Razheva (Jekaterinburg, Rosja), Valery Korchagin (Moskwa, Rosja), Stowarzyszenie twórcze «KudaBegutSobaki» (Jekaterinburg, Rosja), Ariel Yanay-Shani (Tel-Aviv, Izrael)

Wystawa, przygotowana i mająca swoją premierę w moskiewskim Centrum Sztuki Współczesnej M’ARS w listopadzie 2005 r., dotyczy wojny jako stałej cechy współczesnego świata. Temat ten, z oczywistych względów, nie cieszy się wielką popularnością, a jednak trwale tkwi w podświadomości każdego społeczeństwa. Kuratorzy wystawy nie mieli zamiaru zachęcać artystów do zajmowania jednoznacznego stanowiska wobec tematu, lecz raczej do zanalizowania rzeczywistości z różnych punktów widzenia. Stąd zgromadzone prace prezentują bardzo różne postawy ich twórców.

Ekspozycja składa się z prac, realizowanych przy użyciu wielu mediów – rysunku, fotografii, malarstwa, a przede wszystkim wideo. Jednym z najbardziej znanych rosyjskich artystów biorących udział w wystawie jest słynny prowokator Oleg Kulik. W pracy „Serce Rosji” traktuje on swoje ciało jako osobistą broń, z którą nigdy się nie rozstaje, nosząc ją ukrytą pod ubraniem.

Wideo kaliningradzkiego artysty Yury Vassilieva prezentuje jednorazowy, pełen sadyzmu akt, odwołujący się do przemocy, jakiej dopuszczali się teutońscy rycerze wobec Prusów, zamieszkujących pierwotnie tereny nadbałtyckie. W jego akcji artystycznej ogromna siekiera rąbiąca obsypane białym kwieciem wiosenne krzaki tarniny symbolizuje przemoc.
 

  
Nowojorczyk Stephen Shanabrook zwodzi nasz krytycyzm, demonstrując czekoladki uformowane na kształt ran postrzałowych. Z kolei Marina Razheva z Yekaterinburga przemyślnie aranżuje nakrycia stołów, lecz mąci nasz spokój, budując asocjacje pomiędzy wyrobami kulinarnymi a slangiem wojskowych określeń. Artyści ze stowarzyszenia twórczego KudaBegutSobaki porównują produkty rosyjskiej agencji handlu bronią do insektów, które zagnieździły się w długich włosach dziewczyny.

Z kolei pochodząca z Bośni i Hercegowiny Alma Suljevic występuje na wystawie jako „Święta Bojowniczka”, ujawniając swoją, prowadzoną od zakończenia wojny w byłej Jugosławii, akcję, w ramach której artystka sprzedaje na jarmarkach umowne zakątki swojego kraju, by uzyskane kwoty przeznaczyć na ich rozminowanie.

Kierownicy projektu:
Natalya Kosolapova (dyrektor Stowarzyszenia „M’ARS”, Moskwa, Evgeny Umansky (dyrektor artystyczny NCCA, Kaliningrad)

Kuratorzy:
Yulia Gnirenko (NCCA, Moskwa), Irina Tchesnokova (NCCA, Kaliningrad)

Kuratorzy współpracujący:
Stephanie Benzaquen (Izrael – Francja) Lara Hasanbegovic (CCA, Bośnia i Hercegowina) Hermine Prugger (Austria)

Współpraca ze strony CSW Łaźnia: Agnieszka Wołodźko

Produkcja wystawy:
Państwowe Centrum Sztuki Współczesnej, Moskwa Centrum Sztuki Współczesnej „M’ARS”, Moskwa

Organizacja wystawy:
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
 
    
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska