ŁAŹNIA 1 2017 - Wot hit talk / Laure Prouvost
10.03-30.04.2017,
10.03.2017 wernisaż 18:00, 
panel dyskusyjny 19:00
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
Wstęp na wernisaż jest bezpłatny.
Kuratorka: Jolanta Woszczenko
 
Wystawa Laure Prouvost zdobywczyni jednej z najważniejszych nagród z dziedziny sztuk plastycznych - Nagrody Turnera przyznawanej przez Tate Britain. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku będzie jej pierwszą indywidualną prezentacją twórczości w Polsce. Po wernisażu odbędzie się panel dyskusyjny w którym udział wezmą: artystka, Gareth Bell-Jones i Tomasz Swoboda.
 
Jaki jest związek pomiędzy językiem a rzeczywistością? Gdzie przebiega granica pomiędzy prawdą a zmyśleniem? Czy wykorzystując język i strefę wizualną jesteśmy w stanie oddać w pełni doznania zmysłowe? Laure Prouvost wykorzystuje zestawienia tekstu z obrazem do tworzenia surrealistycznych narracji, nadawania nowych kontekstów i znaczeń słowom i obrazom. Próbuje również poprzez swoje prace przekraczać przy użyciu języka granice pomiędzy tym co wizualne a zmysłowe. Tworzy na płaszczyźnie filmu barwne, pełne humoru opowieści wykorzystując tradycję narracji i kulturę ustną. Artystka sprawdza w swoich pracach co stanie się gdy do zdań czy słów wkradnie się literówka czy przejęzyczenie, a może nawet czasem świadome przekłamanie lub nadinterpretacja, bo jak mówi artystka „Rzeczywistość nigdy nie jest dokładnie tym o czym marzymy, zaskakuje nas w dobry lub zły sposób. Ludzie mają w sobie pragnienie, by wszystko było lepsze od tego, co w rzeczywistości mają. Wyobraźnia może nam dać to, czego chcemy”. Pozwala nam również marzyć i wznosić się wyżej.
 
Na wystawie będzie można zobaczyć instalacje, obiekty oraz prace malarskie i wideo, m.in. „Heat hit it”, która składa się z szybko zmieniających się sekwencji zaobserwowanych zdarzeń codziennego życia nagranych przez artystkę. Sekwencje są przerywane przez urokliwe obrazy, po których następują niepowiązane, dziwne ujęcia. Nastrój filmu stopniowo staje się coraz bardziej niepokojący. Podobnie jak w innych filmach Prouvost ukazuje niejednoznaczność znaczenia i pojęcia rzeczywistości.
 
 
Laure Prouvost wystawiała swoje prace m.in. w Tate Britain, ICA, Serpentine, BFI Galleries, Biennale w Lyonie. Jej prace wideo i filmy były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach m.in. w Oberhausen gdzie dwukrotnie zdobyła nagrodę główną. W 2011 Provoust została zwyciężczynią organizowanego przez Whitechapel Gallery konkursu Max Mara Art Prize. Tego samego roku była również wybrana do Frieze Projects a w 2010 Frieze Frame. W 2013 roku zdobyła nagrodę Turnera za wystawę FarFromWords w Whitechapel Gallery oraz pracę Wantee. Jest najbardziej znana ze swojej twórczości wideo z zaskakującymi scenariuszami i absurdalnym humorem.
 
Po wernisażu będzie miała miejsce dyskusja panelowa o znaczeniu słowa/ języka/ sposobach komunikacji w życiu codziennym, relacjach z naszymi najbliższymi i sztuce z udziałem artystki, Garetha Bell-Jonesa i Tomasza Swobody.
 
Gareth Bell-Jones (ur. 1982): dyrektor i kurator Flat Time House – ośrodka pełniącego funkcję galerii, przestrzeni edukacyjnej i archiwum, mieszczącego się w domu konceptualnego artysty Johna Lathama; w 2010 r. ukończył studia kuratorskie w zakresie sztuki współczesnej na Królewskiej Akademii Sztuki w Londynie, po czym przez 4,5 roku pracował jako kurator w Wysing Arts Centre w Cambridge, gdzie odpowiadał za rezydencje artystyczne, wystawy, wyjazdy, wydarzenia, publikacje i odbywający się co roku festiwal muzyczny, współpracując z takimi artystami jak Ed Atkins, Michael Dean, Gustav Metzger, Elizabeth Price, Keren Cytter i Cally Spooner; w latach 2010–2014 jako wykładowca wizytujący regularnie prowadził zajęcia kuratorskie z zakresu sztuki współczesnej na swojej alma mater; w latach 2007–2009 kurator Tricycle Gallery w Londynie; regularnie pisuje teksty do katalogów i wystaw, m.in. o Laure Prouvost, Marlie Mul, Barbarze Visser czy Agacie Madejskiej.
 
Tomasz Swoboda (ur. 1977) autor książek To jeszcze nie koniec? (Gdańsk 2009), Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot (Gdańsk 2010), Histoires de l’œil (Amsterdam – New York 2013) oraz Powtórzenie i różnica. Szkice z krytyki przekładu (Gdańsk 2014); laureat nagrody „Literatury na Świecie” za przekład oraz Nagrody im. Andrzeja Siemka za Historie oka; tłumaczył na polski między innymi teksty Baudelaire’a, Nervala, Nadara, Bataille’a, Leirisa, Sartre’a, Barthes’a, Ricoeura, Derridy, Foucaulta, Caillois, Starobinskiego, Pouleta, Richarda, Vovelle’a, Didi-Hubermana, Le Corbusiera i Krystyny Szwedzkiej; stypendysta Centre National du Livre; pracuje na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie od 2016 roku pełni funkcję prodziekana ds. nauki; w wolnym czasie tworzy muzykę eksperymentalną z zespołem Columbus Duo; mieszka w wieżowcu z żoną, dziećmi i kotem.
 
Organizacja panelu została wsparta przez British Council w Warszawie.

Autorką dokumentacji wystawy jest Anna Domańska
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska